Nowa Era Projektanci edukacyjni, od pomysłu do projektu
PROJEKT EDUKACYJNY
Nasze opowieści o niezwykłym pisarzu – Władysławie Stanisławie Reymoncie.
Projekt bierze udział w konkursie „Projektanci edukacji – od pomysłu do projektu”, organizowanym
przez Wydawnictwo Nowa Era.
Opracowanie: Magdalena Sokołowska
Nauczyciel wspierający: Ewa Bernasiak
Miejsce realizacji – Szkoła Podstawowa im. Wł. St. Reymonta w Mogilnie Dużym.
Czas realizacji: listopad 2019 r. – maj 2020 r.
Projekt ma na celu poszerzenie wiedzy na temat życia i twórczości patrona szkoły. Realizowany będzie
w ramach lekcji języka polskiego oraz zajęć pozalekcyjnych z okazji przypadającej w 2019 r. 95. rocznicy przyznania Reymontowi Nagrody Nobla oraz w 2020 roku 20. rocznicy nadania szkole imienia .
Cele szczegółowe: /wynikające z podstawy programowej/ uczeń:
i wystawy nt. życia i twórczości Reymonta; III. 1. (2)
W efekcie zrealizowanych zadań projektu uczniowie:
w Mogilnie Małym;
Działania prowadzone będą głównie na terenie szkoły w terminach zgodnych z harmonogramem prac
poszczególnych grup od listopada 2019 r. do maja 2020 r.
Wycieczka edukacyjna do Lipiec Reymontowskich zaplanowana jest na kwiecień 2020 r.
Grupa | Zadanie do wykonania | Zdobyte umiejętności uczeń: |
Grupa 1 | Wykonanie prezentacji multimedialnej ; | – wyszukuje i porządkuje informacje; – wykonuje prezentację multimedialną
|
Grupa 2 | Przygotowanie broszury o życiu i twórczości pisarza; | – gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy; – redaguje tekst publicystyczny; – projektuje broszurę;
|
Grupa 3 | Przygotowanie wystawy; | – gromadzi materiały biograficzne; – gromadzi dzieła literackie pisarza; – wypożycza książki z okolicznych bibliotek publicznych; -organizuje wystawę na korytarzu szkolnym;
|
Grupa 4 | Spektakl „Wielkanoc u Boryny”; | – rozwija zainteresowania teatrem; – odgrywa role;
|
Grupa 5 | Opracowanie programu jednodniowej wycieczki do Lipiec Reymontowskich; | – gromadzi informacje o Lipcach i jej związkach z pisarzem; – tworzy plan wycieczki; – rozwija ciekawość do poznawania własnego regionu;
|
Grupa 6 | Redagowanie artykułów na stronę internetową; | – poznaje gatunki dziennikarskie; – redaguje artykuły i felietony na stronę internetową szkoły; |
Zakup do biblioteki szkolnej wszystkich dostępnych dzieł pisarza .
w wykonaniu uczniów, wycieczka edukacyjno – krajoznawcza;
Imiona i nazwiska uczniów w poszczególnych grupach odnotowane będą w tabeli – plan pracy, instrukcja dla grupy. Nauczyciel zawiera z uczniami – liderami poszczególnych grup kontrakt /zał.1/
Spostrzeżenia dotyczące realizacji konkretnych zadań uczniowie na bieżąco notują w tabeli z planem pracy. Gromadzą materiały, które prezentowane będą podczas wystaw lub w postaci konkretnych wytworów, np. broszura. Nauczyciel odnotowuje realizację zadań w formularzu harmonogramu prac /zał. 2/.
Ocena pracy dokonana będzie wg kryteriów, znajdującej się w karcie oceny /zał.3/. W skład całościowej oceny projektu danego zespołu wchodzi także ocena prezentacji. W karcie oceny podana jest punktacja. Uczniowie dokonują również indywidualnej oceny swojej pracy nad projektem /zał. 4/ oraz ogólnej oceny pracy nad projektem /zał.5/
Uczniowie dokonują ewaluacji całego projektu wg kryteriów zamieszczonych w karcie oceny /zał.6/.
Na stronie internetowej szkoły mogą również zamieścić swoje opinie na temat pracy nad projektem oraz zdjęcia wykonane podczas realizacji zadań.