INNOWACJA PEDAGOGICZNA organizacyjno-metodyczna. Program zajęć rozwijających pt. Nasz las.
organizacyjno-metodycznaMagdalena SokołowskaProgram zajęć rozwijającychna podstawie publikacji książki Przedmiot: zajęcia rozwijające twórcze myślenieData wprowadzenia: 7.10.2021 r. Adresatami innowacji są uczniowie klasy VI. Czas realizacji innowacji: X 2021 – V 2022. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć pozalekcyjnych, raz w tygodniu.Motywacja wprowadzenia innowacji:Innowacja Program zajęć rozwijających „Nasz las” oparty na publikacji książki Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz zauważyłam,
Wstęp
„Nasz las” to cykl zajęć warsztatowych, których głównym celem jest rozwijanie Podstawą cyklu spotkań jest książka pana Janusza Ziarnika pt.” Opowieści lasu”.Projekt realizowany będzie we współpracy z Nadleśnictwem Kolumna.Zajęcia będą prowadzone przy pomocy treningu kreatywności, połączonego z działaniami teatralnymi i plastycznymi uczniów. Efektem warsztatów, poza umiejętnościami uczestników, ma być spektakl, zrealizowany na podstawie „Opowieści lasu”.II. Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VI.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
wykorzystanie książki Janusza Ziarnika pt.” Opowieści lasu”.
rozwijanie myślenia i działania twórczego uczniów,
wykształcenie w uczestnikach innowacyjnego podejścia do wykonywanych zadań,
wdrożenie pracy metodami: trening kreatywności połączony z działaniami teatralnymi, odgrywanie ról, drama, praca z tekstem, techniki plastyczne, fotografia
Cele główne:
rozwijanie myślenia i działania twórczego uczniów,
wzmocnienie postaw proekologicznych czyli uwrażliwienie odbiorców na przyrodę;
wykształcenie w uczestnikach innowacyjnego podejścia do wykonywanych zadań,
rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej w oparciu o tekst literacki,
rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
motywowanie do samorozwoju.
rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej i dotykowej oraz postrzegania pięcioma zmysłami,
rozwijanie umiejętności rozumienia problemów i planowania własnych działań,
uwrażliwienie uczniów na przyrodę i dostarczenie im wiedzy, pozwalającej zrozumieć procesy w niej zachodzące;
posługiwanie się materiałem w niekonwencjonalny sposób,
kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych uczuć i emocji i wyrażania potrzeb, poglądów i zainteresowań,
kształtowanie umiejętności współpracy w grupie i wrażliwości na potrzeby innych,
kształtowanie pozytywnej samooceny i wdrażanie do przyjmowania konstruktywnej krytyki,
rozwijanie zdolności manipulacyjnych i konstrukcyjnych,
rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo - skutkowego
IV. Metody i formy
trening kreatywności połączony z działaniami teatralnymi,
odgrywanie ról,
drama,
praca z tekstem,
techniki plastyczne,
fotografia
Uczniowie:
Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, współpracując w grupie i pracując w sposób niekonwencjonalny.
Wykorzystują możliwości jakie daje tekst literacki oraz działania w ramach treningu kreatywności.
Mają możliwość rozpoznawania własnych uczuć i emocji i wyrażania potrzeb, poglądów i zainteresowań,
Mają możliwość obcowania z przyrodą i poznawania procesów w niej zachodzących.
Uczą się dostrzegania problemów i planowania własnych działań.
Wykorzystuje do pracy możliwości, jakie daje tekst literacki.
Nawiązuje współpracę z pisarzem /p. Janusz Ziarnik/ oraz Nadleśnictwem Kolumna.
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Uzupełniają ją i poszerzają. Przewidziano realizację 20 godzin lekcyjnych, pogrupowanych wokół tematu „Las” w następujące bloki programowe:
Poznajemy siebie. /3 godz./
Współdziałanie w grupie. /3 godz./
Dostrzeganie problemów. /3 godz./
Twórcze rozwiązywanie problemów. /3 godz./
Ekspresja twórcza. /3 godz./
Tworzenie i realizacja wybranego scenariusza ekologicznego. /5 godz./
VII. Ewaluacja - ankietę; - rozmowy z rodzicami ;- analizę wytworów : prace plastyczne i fotograficzne;Podsumowaniem pracy uczniów będzie spektakl teatralny, zrealizowany na podstawie książki „Opowieści lasu”.Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Uczniowie:
rozwiną umiejętności rozumienia problemów i planowania własnych działań,
nabędą wiedzę, pozwalającą zrozumieć procesy zachodzące w przyrodzie;
wzmocnią swoje proekologiczne postawy i wrażliwość na przyrodę;
nauczą się posługiwać materiałem w niekonwencjonalny sposób,
nabędą umiejętność rozpoznawania własnych uczuć i emocji i wyrażania potrzeb, poglądów i zainteresowań,
rozwiną umiejętności współpracy w grupie i wrażliwości na potrzeby innych,
Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez nawiązanie współpracy ze środowiskiem lokalnym: pisarz, regionalista, animator kultury i pedagog – pan Janusz Ziarnik
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
Zorganizowana zostanie wystawa prac plastyczno – fotograficznych.
- obserwację;
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami – wywiad;
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
VI. Tematyka zajęć
Nauczyciel:
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Cele szczegółowe:
III. Cele innowacji
Zajęcia prowadzone będą z uczniami, którzy mają szczególne trudności w przyswajaniu wiedzy. Rozbudzenie ciekawości, motywowanie do samorozwoju to nadrzędne cele zajęć.
w uczniach kreatywnego myślenia, które z kolei jest podstawą aktywnej postawy w procesie edukacyjnym dziecka.
Opis innowacji:
że uczniom najbardziej brakuje motywacji do nauki i ciekawości, której efektem byłaby potrzeba zgłębiania wiedzy . Uczniowie, do których skierowane będą te zajęcia przejawiają specyficzne problemy w nauce, mają trudności w zapamiętywaniu, twórczym podejściu do zadania, logicznym myśleniu. To było głównym powodem do wprowadzenia tych działań.
Janusza Ziarnika „Opowieści lasu” jest moją odpowiedzią na potrzeby uczniów w zakresie rozwijania kreatywnego myślenia, wspomagającego przyswajanie wiedzy przez uczniów a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do samorozwoju, rozbudzania ciekawości, rozwijania kreatywnego myślenia.
Zakres innowacji:
Data zakończenia: 26.05.2021 r.
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Szkoła Podstawowa im. Wł. St. Reymonta w Mogilnie Dużym