INNOWACJA
PROGRAM „ZIELONEJ SZKOŁY
Łeba, termin: 21.05 – 24.05.2019 r.
OPRACOWANIE: Agnieszka Woźniak
Charakterystyka programu „Zielonej szkoły” w Łebie
Treści programu zostały dobrane i dostosowane do potrzeb i zainteresowań dzieci, do ich rozwoju intelektualnego i psychofizycznego oraz ściśle skorelowane z poznanymi wcześniej przez dzieci wiadomościami.
Podstawowym celem programu jest zintegrowanie uczniów w warunkach różnych od szkolnych. Kilkudniowe przebywanie uczniów w warunkach tak odmiennych niż domowe sprawia, że program ten, pozwala dzieciom zdobyć różnego rodzaju wiadomości i umiejętności, począwszy od nauki właściwego zachowania się przy stole, poprzez wdrażanie do ładu i porządku wokół siebie, kończąc na umiejętności edukacyjnych.
Zielona Szkoła stwarza specyficzne warunki. Pobyt dzieci nie ogranicza się do kilku godzin lekcyjnych, lecz grupa przebywa ze sobą 24 godziny na dobę. Umożliwia, więc on uświadomienie faktu, że każdy jest inny i należy uszanować jego osobiste nawyki, oczywiście, jeśli nie szkodzą one kolegom. Często też można odkryć, że dopiero w takich okolicznościach poznaje się dziecko takie, jakim naprawdę jest. Dzieci uczą się samodzielności, odpowiedzialności, zaradności, troskliwości, dostosowania własnych potrzeb do potrzeb innych.
Dzieci zamieszkają w pokojach 5 –osobowych z łazienkami. Będą korzystały z przestronnej stołówki. Mają również zapewnioną możliwość przebywania na świeżym powietrzu nad morzem, zabawy na placu w ośrodku, w którym będą zakwaterowani, spacery po malowniczej okolicy. Podczas wycieczek krajoznawczych będą poznawać piękno krajobrazu nadmorskiego i jego roślinność.
Cele ogólne:
Zadania:
Treści:
Metody i środki realizacji:
Program przewiduje stosowanie szeroko pojętych metod aktywizujących, które pomogą uczniom pogłębić zainteresowania, przyswoić bez trudu nową wiedzę, rozwinąć własne pomysły i idee, dyskutować, podejmować decyzje, a nauczycielom stać się doradcą, obserwatorem i słuchaczem, uczestnikiem procesu dydaktycznego, partnerem ucznia. Założenia działań będą wkomponowane w program zajęć edukacyjno – wychowawczych każdego dnia pobytu w Łebie.
Metody i formy pracy z uczniami:
Podsumowanie działań:
Uczestnicy zielonej szkoły będą dokumentować wszystkie działania, obserwacje i spostrzeżenia w różnorodnej formie. Po powrocie nastąpi analiza materiałów edukacyjnych wypracowanych przez dzieci oraz ich prezentacja dla nauczycieli, uczniów i rodziców w formie wystawy prac ( zdjęcia, widokówki, pamiątki: muszle, kamienie, bursztyny, prace uczniów: rysunki, piosenki, opisy itp.)
Osiągnięcia ucznia (cele operacyjne):
OGÓLNY HARMONOGRAM ZAJĘĆ „ZIELONEJ SZKOŁY”
Ramowy plan dnia:
7:00 |
POBUDKA |
7:00 – 7.55 |
TOALETA PORANNA |
8: 00 – 8.30 |
ŚNIADANIE |
8.30 – 9.00 |
PORZĄDKI W POKOJACH – SYPIALNIACH PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ZAJĘĆ |
9: 00 – 13:00 |
ZAJĘCIA W GRUPACH |
13: 30 – 14.00 |
OBIAD |
14:00 – 17:30 |
ZAJĘCIA W GRUPACH |
18:00 – 18.30 |
KOLACJA |
19: 30 – 21:00 |
ZAJĘCIA W GRUPACH |
21: 10 – 21: 50 |
TOALETA WIECZORNA |
22: 00 |
CISZA NOCNA |
* Przez zajęcia w grupach należy rozumieć: wycieczki, spacery, gry i zabawy integracyjne, konkursy, dyskoteki, ognisko, zajęcia edukacyjno – wychowawcze.
Harmonogram zajęć Zielonej Szkoły w Łebie
Data (dzień pobytu) |
Przebieg dnia |
Uwagi |
21.05.2019r. wtorek |
1. Zbiórka przy szkole w Mogilnie Dużym o godz. 7.30. 2. Omówienie zasad bezpieczeństwa w czasie podróży. 3. Wyjazd busem do Łeby. 4. Przyjazd do Łeby ok. godz. 15.00. 5. Spacer nad morze i po Łebie. Przywitanie się z morzem. 6. Powitanie z kierownikiem ośrodka kolonijno- wczasowego „Słoneczko.” 7. Zakwaterowanie-przydzielenie pokoi, rozlokowanie dzieci. 8. Kolacja. 9. Zawarcie kontraktu z uczniami – zapoznanie z regulaminem ośrodka wczasowego. Ogłoszenie konkursów i zapoznanie z ich regulaminami : – konkurs czystości „Czysto znaczy zdrowo”, – konkurs na nazwę i logo sypialni. 10. Zapoznanie z planem dnia następnego. 11. Przygotowanie do snu, higiena osobista. 12. Cisza nocna. |
|
22.05. 2019r. środa |
1. Śniadanie. 2. Wyprawa na ruchome wydmy. Piesza wycieczka z parkingu w Rąbce. Powrót na parking meleksami. Powrót do ośrodka. 3. Obiad. 4. Gry i zabawy integracyjne, drama (przygotowanie i inscenizacja fragmentów scenek z bajek. 5. Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, zagadek i szyfrów o treści biblijnej. 6. Spacer po Łebie, do portu i nad morze. Układanie w grupach na plaży piosenki o Zielonej Szkole. 7. Kolacja. 8. Dyskoteka. 9. Cisza nocna. |
|
23. 05.2019r. czwartek |
1. Śniadanie. 2. Wycieczka do Parku dinozaurów w Łebie. 3. Obiad. 4. Zajęcia dydaktyczne. Realizacja programu nauczania: plastyka – „Pocztówka z Łeby”, matematyka – karta pracy z zadaniami o Morzu Bałtyckim i mieście Łeba, praca w grupach. – rozgrywki sportowe, gry i zabawy zręcznościowe. 5. Kolacja lub ognisko. 6. Cisza nocna. |
|
24.05.2019r. piątek |
1. Śniadanie. 2. Pakowanie walizek i sprzątanie pokoi. 3. Rozstrzygnięcie konkursów, wręczenie słodkich nagród. 4. Pokazy fok w Sea Parku – fokarium. 5. Spacer po mieście, kupowanie pamiątek. 6. Ostatni spacer na plażę, pożegnanie z morzem. 7. Obiad i wyjazd z Łeby do Mogilna Dużego o godz. 13.30. 8. Przyjazd do Mogilna Dużego w godzinach 20.30 – 21.00. |
Harmonogram zajęć może ulec zmianie z przyczyn niezależnych lub warunków pogodowych.
Zakwaterowanie w Ośrodku Kolonijno- Wczasowym „Słoneczko” w Łebie,
właściciel ośrodka – OŚWIATA i Biznes Spółka z o.o. – Centrum Turystyki
40 – 092 Katowice ul. Mickiewicza 28/7
32 258 71 72 wew. 25, 29
turystyka@oswiata.slask.pl
www.sloneczkoleba.pl
REGULAMIN UCZESTNIKA ZIELONEJ SZKOŁY
Podróż autokarem
Wsiadanie do i wysiadanie z pojazdu odbywa się tylko podczas postoju.
Opuszczenie pojazdu odbywa się tylko za zgodą opiekuna i pod jego opieką.
Uczestnicy wsiadają i wysiadają tylko na wyraźne polecenie opiekuna, pojedynczo, nie popychając się.
W czasie jazdy nie wolno:
Pobyt w Ośrodku Kolonijno – Wczasowym „Słoneczko”
W czasie zajęć na turystycznych szlakach i w ośrodku
1.Uczestnik ma obowiązek:
Uczestnik ma prawo do opieki zdrowotnej i wsparcia ze strony opiekunów w trudnych sytuacjach.
Nagrody i kary:
Podczas podróży i pobytu obowiązują ponadto zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
W/w regulamin ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom oraz stworzenie ciekawych i atrakcyjnych warunków do aktywnego wypoczynku, zdobywania i pogłębiania wiedzy.
Wykaz rzeczy na zieloną szkołę:
i informuje o tym wychowawców (dawkowanie zapisane na kartce i dołączone w woreczku foliowym z lekarstwami),
Wszystko należy spakować do dużego plecaka/ walizki/ torby. W małym
plecaku należy umieścić rzeczy przydatne w podróży (suchy prowiant, napoje niegazowane, chusteczki higieniczne, woreczki foliowe, polar lub bluzę, pieniądze).
Uwaga!
Telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, odtwarzacze MP3, biżuteria – na własną odpowiedzialność.
EWALUACJA ZIELONEJ SZKOŁY DO ŁEBY
ANKIETA DLA UCZNIÓW
1. Czy nauka w środowisku naturalnym wpływa na Ciebie pozytywnie?
a) tak
b) nie
c) obojętnie
2. Czy jesteś zadowolony z zielonej szkoły?
a) tak
b) nie
c) obojętnie
3. Czy wycieczka poszerzyła Twoje wiadomości? .
a) tak
b) nie
4. Co było dla Ciebie na zielonej szkole najciekawsze? Napisz odpowiedź.
Badanych było 25 uczniów – uczestników zielonej szkoły.
Analizując ankiety, wszyscy uczniowie oprócz jednego wskazali, że nauka w środowisku naturalnym wpływa na nich pozytywnie, zaś na tego jednego ucznia obojętnie. Wszyscy byli zadowoleni z zielonej szkoły i stwierdzili, że wycieczka poszerzyła ich wiadomości. Wszystko im się podobało, czyli: wyprawa na wydmy, pobyt w ośrodku „Słoneczko”, Łeba Park i Sea Park –pokazy fok. Natomiast nie podobała się cisza nocna i to, że wycieczka trwała za krótko. Wyciągając wnioski z ankiety oraz indywidualnych rozmów z uczniami można stwierdzić, że wszyscy bardzo chętnie uczestniczyli w wycieczkach i wszelkich zajęciach dydaktycznych. Dzieci łatwiej zdobywają wiedzę łącząc wysiłek umysłowy i fizyczny. Aktywnie biorą udział w pracach grupy. Jest to również doskonały sposób możliwości rozwoju wszystkich uczestników. Nawet uczniowie „mniej zdolni” mogą wykazać się w wielu zadaniach. Wycieczka posłużyła integracji wiedzy i treści nauczania z różnych przedmiotów łącząc ze sobą elementy języka polskiego (opis przyrody lub przeżyć), plastyki ( pocztówka z Łeby) , matematyki (obliczanie procentów, porównywanie powierzchni i objętości, rozwiązywanie równań) , religii ( biblia), wychowania fizycznego (rekreacja na terenie ośrodka), muzyki (śpiewanie piosenek) a przede wszystkim przyrody. Sprzyja to również integracji dzieci, uczy poczucia współzależności i współodpowiedzialności za realizację zadań. Doskonali umiejętności komunikacji i wzajemnie inspiruje. Ognisko, wspólne śpiewanie, zabawy, czy dyskoteka, wspólne tańce i możliwość zaprezentowania umiejętności tanecznych rozwijają koleżeństwo i uczucia międzyludzkie. Ważnym elementem były wspomnienia z wycieczki przygotowane w formie ekspozycji pamiątek, zdjęć i prac uczniów dla społeczności szkolnej oraz zorganizowanie spotkania rodziców i uczniów, na którym uczestnicy opowiadali wrażenia z zielonej szkoły, prezentowane były zdjęcia i filmy. Rodzice potwierdzili zadowolenie dzieci z wycieczki. Forma zielonej szkoły służy integracji ze środowiskiem, poczucia odpowiedzialności za jego stan i rozwój i zrozumienia, że jest się jego częścią. Wycieczka daje możliwości realizacji większości zadań szkoły, kształcenia wszystkich umiejętności kluczowych oraz integracji na różnych płaszczyznach.
Założone cele wycieczki zostały zrealizowane. Było to możliwe dzięki dobrej organizacji i sprawnie przeprowadzonej zielonej szkole w oparciu o regulamin wycieczek szkolnych.
Agnieszka Woźniak