Klasa: IV
Data: 11.03.2020 r.
Prowadząca: Magdalena Sokołowska
Temat: Bazyliszek w teatrze.
Cele kształcenia /wymagania ogólne z podstawy programowej/:
Uczeń:
• opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze;
• analizuje dzieło malarskie;
• rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w dramacie;
• wskazuje w tekście bohatera głównego i bohaterów drugoplanowych;
• tworzy szczegółowy plan wydarzeń;
• wyszukuje informacje w tekście;
Nacobezu: /cele dla ucznia/
• opowiesz o wydarzeniach w tekście;
• ułożysz plan wydarzeń w legendzie;
Metody: – analiza dzieła malarskiego
– metoda aktywizująca – myślowe kapelusze de Bono
– metoda uczenia się w małych zespołach
Formy pracy: – praca grupowa
– praca indywidualna
Pomoce: – prezentacja multimedialna /TIK/
– https://epodreczniki.pl/a/czy-lustro-moze-sluzyc-do-obrony/D14meEcoa /TIK/
– multibook – nagranie słuchowiska o bazyliszku /TIK/
– podręcznik
– karty pracy
– szablony „myślowych kapeluszy”
Przebieg lekcji:
Część wstępna:
1. Sprawdzenie pracy domowej.
2. Podanie tematu i celów lekcji.
3. Przypomnienia pojęcia „legenda” oraz treści legend, poznanych na poprzednich lekcjach .
Część właściwa:
1. Prezentacja fotografii rzeźb, obrazów i ilustracji przedstawiający bazyliszka. /PPT/
2. Uczniowie porównują zdjęcia z obrazem T. Ociepki przedstawionym w podręczniku , wymieniają
cechy wspólne.
3. Drama: zabawa „lustro” / uczniowie w parach, jedna osoba jest lustrem drugiej/.
4. Wysłuchanie nagrania – słuchowiska „Legendy o warszawskim bazyliszku”.
5. Analiza tekstu w podręczniku. Zwrócenie uwagi na charakterystyczny zapis tekstu /dramat/
6. Uczniowie w parach wypełniają tabelę – praca z tekstem /miejsce, czas, bohaterowie, zdarzenia/.
7. Odczytywanie wyników pracy.
8. Wieść o Bazyliszku – uczniowie analizują sytuację z wykorzystaniem „myślowych kapeluszy”.
9. Redagowanie planu wydarzeń – praca w grupach.
Część końcowa:
dzwoni do kolegi, aby dowiedzieć się, o czym była mowa na lekcji języka polskiego – podsumowanie zajęć.