KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH Z WYKORZYSTANIEM NARZĘDZI TIK
Temat zajęć: Gry i zabawy online rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową
Czas trwania: 60 minut
Uczeń: klasa 3 szkoły podstawowej
Cel główny: usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz procesów koncentracji i uwagi.
Cele szczegółowe: uczeń ćwiczy orientację przestrzenną oraz koordynację wzrokowo-ruchową, rozwija logiczne myślenie a także ćwiczy pamięć i spostrzegawczość.
Metody:
· metoda pokazowa
· aktywizująca
· praktyczna (ćwiczenia)
Forma pracy: indywidualna
Środki dydaktyczne:
· laptop
· Internet
· tablica interaktywna wraz z pisakiem
· rzutnik multimedialny
· platformy i strony internetowe
· oprogramowanie edukacyjne eBeam
Przebieg zajęć:
1. Gra “Znajdź różnice” Platforma edukacyjna dla dzieci https://www.buliba.pl/
Gra wyświetlana jest za pomocą rzutnika na tablicy interaktywnej. Uczeń dokładnie przygląda się dwóm, z pozoru takim samym obrazkom. Jego zadaniem jest znalezienie 10 różnić i zaznaczenie ich za pomocą specjalnego pisaka na jednym z obrazków (dolnym lub prawym). Po znalezieniu wszystkich niezgodności nauczyciel wybiera kolejną ilustrację.
Cele operacyjne:
· usprawnianie percepcji wzrokowej
· rozwijanie spostrzegawczości
· ćwiczenie koncentracji
1. Gra “Segregowanie przedmiotów”. Platforma edukacyjna dla dzieci https://www.buliba.pl/
Gra wyświetlana jest za pomocą rzutnika na tablicy interaktywnej. Zadaniem dziecka jest posegregowanie przedmiotów z rozsypanki według różnych kategorii (np. według kolorów, przeznaczenia, materiałów z jakich są zrobione czy też wspólnych cech). Uczeń wybiera i przesuwa przedmioty za pomocą interaktywnego pisaka. Po ukończeniu jednej mini gry nauczyciel wybiera następną.
Cele operacyjne:
· ćwiczenie umiejętności klasyfikacji pojęć
· usprawnianie logicznego myślenia
2. Gra “Memory” Platforma edukacyjna dla dzieci https://www.matzoo.pl/
Gra wyświetlana jest za pomocą rzutnika na tablicy interaktywnej. Do wyboru mamy 5 poziomów trudności, różniące się liczbą elementów. Uczeń zaczyna zabawę od najłatwiejszego tj. od 8 elementów (4 pary). Celem gry jest odkrycie par obrazków. Dziecko po kolei odwraca kwadraciki klikając pisakiem i zapamiętuje jaki symbol się pod nim ukrywa, kiedy znajdzie 2 takie same obrazki zostają one odsłonięte. Gra kończy się, kiedy zostaną odkryte wszystkie karty. Nauczyciel zwiększa poziom trudności.
Cele operacyjne:
· trening pamięci
· doskonalenie koncentracji i spostrzegawczości
· usprawniane szybkiego kojarzenia
Ocena pracy ucznia:
Podczas przeprowadzania zajęć rewalidacji z wykorzystaniem narzędzi TIK nauczyciel zwrócił uwagę na większą aktywizację, chęć i motywację pracy u ucznia. Takie zajęcia są dla dziecka atrakcyjną formą pracy, co wpływa na ich efektywność.
Farmas Monika