PROJEKT
„ W szkolnej ławce z widokiem na świat”
lekcja języka polskiego w kl. V
Podział klasy na grupy
Omówienie tematu projektu
Omówienie instrukcji pracy nad projektem
Przydział zadań
Instrukcja pracy nad projektem:
W swojej grupie wybierzcie:
przewodniczącego grupy,
osobę, która zaprezentuje waszą pracę.
Podzielcie się zadaniami w grupie.
Zastanówcie się wspólnie nad każdym zadaniem.
Podczas pracy nad projektem możecie konsultować się z nauczycielami różnych przedmiotów, w zależności od rodzaju powierzonych zadań.
Na realizację swoich zadań macie dwa tygodnie.
Na zakończenie projektu każda grupa będzie prezentować efekty swojej pracy. Zebrane materiały, plansze, ilustracje, zdjęcia muszą być wykonane starannie i dokładnie.
W trakcie prezentacji należy ciekawie, barwnie, żywo i poprawnie opowiedzieć
o pracy grupy i jej dokonaniach.
Współpracujcie w grupie zgodnie i pomagajcie sobie nawzajem.
POWODZENIA!
Grupa I
Zadania dla Was:
Przygotujcie planszę z wyrazami, które wiążą się ze słowem „szkoła”.
Wyszukajcie trzy wiersze o tematyce szkolnej i przygotujcie się do ich recytacji.
Namalujcie portret wzorowego ucznia ( duży format, farby) i omówcie swoje „dzieło”.
Przygotujcie planszę pt. „Nasi nauczyciele też byli uczniami”. W tym celu:
przeprowadźcie z nauczycielami rozmowy n.t. ich wspomnień z czasów szkolnych
zróbcie krótkie notatki o każdym nauczycielu ( co w szkole lubił, co mile wspomina, jakie zdarzenie zostało w pamięci)
poproście o możliwość wypożyczenia zdjęcia pani/pana z czasów, kiedy byli uczniami
Grupa II
Zadania dla Was:
Wyjaśnijcie, przy pomocy słownika wyraz „gwara”. Przygotujcie planszę – słowniczek współczesnej gwary uczniowskiej. Uporządkujcie wyrazy i określenia wg grup:
formuły powitań i formuły pożegnań | nazwy przedmiotów szkolnych | określenia stopni szkolnych | określenia uczniów |
Odegrajcie krótką scenkę z życia szkolnego, w której zastosujecie określenia gwary uczniowskiej.
Przygotujcie artykuł do gazetki szkolnej na temat żartów. Skorzystajcie z zadań w podręczniku s.31. Zaprezentujcie sześć, znanych Wam żartów szkolnych .
Napiszcie opowiadanie o pewnym klasowym żartownisiu i jego, nie zawsze miłych dla innych, dowcipach. Wykorzystajcie słownictwo ze s.30 p.j.
Grupa III
Zadania dla Was:
Wyobraźcie sobie, że jesteście projektantami mody szkolnej i od Was zależy wygląd mundurków. Zaprojektujcie i zaprezentujcie trzy wzory strojów szkolnych – przygotujcie pokaz mody.
Zredagujcie opis Waszego mundurka. W opisie wyodrębnijcie: rzeczowniki, przymiotniki i przysłówki. Ustalcie, jakie znaczenie w opisie mają te części mowy.
„Nie tylko mundurek jest szkolną etykietą, są inne…” Przygotujcie wypowiedź na temat zjawiska etykietowania ludzi. Wykorzystajcie związki frazeologiczne z podręcznika s.37. Opiszcie fikcyjną klasę, stosując te związki.
Grupa IV
Zadania dla Was:
Wyszukajcie np. w Internecie różnych opinii n.t. „ściągania”.
Przeprowadźcie wśród uczniów z naszej szkoły sondaż na temat ściągania. W tym celu:
uzgodnijcie z dyrekcją i nauczycielami innych klas cel, sposób działania i termin
przygotujcie plakat lub ogłoszenie, aby poinformować o akcji uczniów szkoły
ustalcie sposób działania, wykorzystajcie materiały z podręcznika s.50
opracujcie wyniki sondażu: na planszy do zaprezentowania przed klasą oraz jako informację do szkolnej gazetki.
Magdalena Sokołowska
Tak wyglądała prezentacja wykonanych zadań przez uczniów.